Stembevrijding
  
   Jan Kortie geeft een workshop stembevrijding in het programma 10xBeter van de NTR. 
 

Er bestaan twee manieren van zingen.

Je kunt je best doen om zo goed mogelijk te zingen, in de hoop dat anderen het mooi vinden, of minstens niet al te lelijk. Je zingt dan eigenlijk van buiten naar binnen, want de focus ligt op het resultaat dat de buitenwereld op een of andere manier moet bevallen. Deze manier van zingen is in onze cultuur volstrekt ingeburgerd.

Of je kunt zingen wat er in jou leeft, moeiteloos.
 
Dat zou je van binnen naar buiten zingen kunnen noemen. Geven wat er in jou is. Scheppen met het hart op de tong. Zingen omdat je wil zingen, niet om iets te bereiken.
De interessante paradox is: het mooiste resultaat krijg je juist als je moeiteloos zingt. Maar eigenlijk moet je dit zinnetje weer vergeten, want als trucje werkt het niet.
 
Daarover gaat stembevrijding. Het is een fascinerend proces, je stem is een zeer persoonlijk en dus kwetsbaar instrument. Wat je al zingend tegenkomt staat ook niet los van wat er zich verder in je leven afspeelt. Je kunt je zingen verrijken als je je daarbij opent voor wat er oprecht in jou leeft. En je kunt je leven verrijken als je je stem loslaat in datgene wat hij het liefste doet: vrijmoedig zingen.

Stembevrijding is geen methode, het is veeleer een verlangen. Er bestaat ook niet zoiets als de beste manier om je stem te bevrijden. Wel komen er een paar elementen steeds weer terug in het proces dat stembevrijding is, een proces dat overigens op ieder punt kan beginnen en nooit klaar hoeft te zijn. Om een tipje van de sluier op te lichten kunnen we drie van die elementen hier al wel kort beschrijven.

1. Eenvoud.
Zingen, expressie geven is in wezen heel eenvoudig. Dat woord kun je letterlijk nemen: je kunt steeds maar één toon tegelijk zingen. De vraag is: kun je die toon omarmen, kun je jezelf er helemaal mee verbinden, ben je met je hele aandacht bij die toon? Of ben je al bezig met de volgende? Probeer je je zingen interessant te maken door er veel variatie in aan te brengen? Dat doen veel mensen, maar dat kan ook knap vermoeiend zijn, en eigenlijk niet bijster boeiend om te horen.
2. Heb geen haast.
Neem bijvoorbeeld maar echt uitvoerig de tijd voor je inademing, want die is bedoeld om je te voeden. Geef jezelf alle ruimte om je bewust te worden van je lichaam. Vertraag. Dat voelt wellicht aan als tijdverspilling, maar het vergroot de waarachtigheid en de intensiteit van wat je zingt. We zijn allemaal gevoelige wezens, en gevoeligheid heeft tijd nodig.
3. Alles in jou doet ertoe.
Alles in jou kan een bijdrage zijn aan je zingen, alles in jou kan muziek worden. Dat betekent: je hoeft niet eerst verder te zijn dan waar je nu bent, vooraleer je zingen fijn kan zijn om te doen én om naar te luisteren. Je hoeft niet eerst af van spanning of ongemak of schaamte of pijn. Zingen kan overal over gaan, alles wat in jou in dit moment waar is kun je meenemen. Wie dat durft te doen geeft een groot geschenk aan iedereen die het mag horen. Want daaruit wordt contact geboren, herkenning, nabijheid.

Over ieder van bovenstaande drie punten valt een leven lang te leren. Dat wordt nooit saai. En als het toch ineens saai wordt dan valt daarover weer te zingen.

Jan Kortie leidt een aantal keer per jaar, op allerlei plaatsen in het land een middag waarop je kennis kunt maken met stembevrijding. Die middag heet: Jij Bent Muziek 
 
De activiteiten van Jan Kortie zijn ondergebracht in het Centrum voor Stembevrijding